Nuffnang

Friday, August 20, 2010

FAKTA

Salam Ceria di pagi sabtu buat pengunjung Cik Burung..
Hari ni sememangnya CIk Burung mencari2 apa yang hendak di kongsi bersama... terasa beku je otak kecik cik Burung ni.. mmmm jom la kongsi fakta kesihatan  ni.. 


FAKTA TENTANG KESIHATAN ORANG MALAYSIA

  1. Populasi obesiti di Malaysia adalah yang TERTINGGI di Asia Tenggara48% penduduk lelaki dan 62% penduduk wanita  mempunyai ukurlilit perut yang besar. Menurut kajian saiz badan masyarakat Malaysia, jumlah penduduk gemuk telah meningkat sebanyak 78% dalam masa 10 tahun ini. Punca utama adalah kurang bersenam, .erokok dan cara/tabiat pemakanan yang kurang sihat. 
  2. Di Malaysia, kajian faktor risiko penyakit tidak berjangkit pada tahun 2005/2006 menganggarkan terdapat kira-kira 11.6 juta orang dewasa mempunyai sekurang2 satu faktor risisko penyakit yang boleh di ubah. Antaranya DIET TIDAK SIAHT (72.8%), TIDAK AKTIF SECARA FIZIKAL (60.1%), MEROKOK (25.5%), OBESITI (16.3%), HIPERTENSI (25.7&), PARAS GULA DALAM DARAH ABNORMAL (11.0%) dan HIPERKOLESTEROLEMIA (53.5%).  
  3. Menurut Laporan Kanser Malaysia, kanser usus besar adalah kanser pembunuh yang ke-3 terbesar diantara semua jenis kanser. Kaum Cina yang paling ramai menjadi mangsa didikuti Melayu dan India.
  4. Kementerian Kesihatan mengaanggarkan hampir 3900 rakyat Malaysia  dilaporkan mengidap barah usus setiap tahun. Kaum lelaki merupakan golongan mempunyai risiko paling tinggi menghidap barah usu berbanding golongan wanita di negara ini (SEBAB POMPUAN KENA KANSER SERVIK @PAYUDARA LAA... 
  5. 90% daripaa semua jenis penyakit dan ketidak selesaan badan adalah berkait rapat dengan KOLON YANG TIDAK SIHAT sama ada secara langsung atau tidka langsung (The Royal Academic of Physicians of Great Britain) 
  6. Secara purata. mereka yang berumur 40 tahun keatas akan mempunyai sebanyak 5 hingga 25paun sisa2 najis dalam usus besar mereka. semua jenis parasit akan berkembang baik dalam sisa2 najis ini dan kemudian mentoksikan seluruh badan. (Dr. Bernard Jensen) 

    Untuk menyelesaikan maslah diatas jom ikut Cik Burung  berkempen... Cik Burung ada jual loose pek .. dapat free shaker taww.. KLIK PROMOTION kat Side BAR tu yee...

    No comments:

    Post a Comment

    KOMEN/ PERSOALAN ANDA

    Related Posts with Thumbnails
    Visit Website Here