Nuffnang

Tuesday, August 17, 2010

DIOXIN DALAM LAMPIN PAKAI BUANG BAYI ----

Dua hari lepas kita  berbicara tentang bahaya dioxin didalam tuala wanita.. dan hari ini saya ini mengajak pembaca semua berkongsi info  tentang DIOXIN di dalam lampin pakai buang bayi ...
 
1. Lampin pakai buang mengandungi bahan kimia sintetik di dalamnya iaitu dioxin yang terhasil dari proses pelunturan kertas bagi mendapatkan kertas yang nampak putih dan bersih. Bahan ini merupakan toksin bersifat karsinogen yang boleh menyebabkan kanser. Penggunaannya telah dilarang di banyak negara, tetapi tidak termasuk USA.

2. Lampin pakai buang juga mengandungi sodium polyacrylate yang berfungi menyerap cecair dan akan bertukar menjadi gel apabila basah. Ia boleh menyebabkan kulit bayi menjadi merah dan ruam. Dalam kes alahan kronik, ia boleh menyebabkan muntah-muntah, deman serta jangkitan kuman. Bahan ini tidak lagi digunakan dalam tampon wanita. Gel ini tidak lagi digunakan dalam pembuatan tampon wanita sejak 1995 kerana dikaitkan dengan Toxic Shock Syndrome.

3. Lampin pakai buang juga mengandungi tributyl tin (TBT) iaitu bahan pencemaran alam yang sangat bertoksik. Ia boleh menganggu sistem hormon dan imunisasi badan.

4. Lampin pakai buang juga dikaitkan dengan asma (lelah).

5. Satu kajian yang dijalankan di Jerman pada tahun 2000 telah mendapati bahawa lampin pakai buang menaikkan suhu sekitar skrotum dan boleh menjadi punca rosaknya mekanisma penyejukan yang semulajadi. Ia boleh memberi kesan kepada kesuburan pada masa akan datang.

6. Lampin pakai buang juga merosakkan dan mencemarkan alam sekitar. Lampin pakai buang menggunakan banyak bahan mentah bagi menghasilkannya, termasuk pokok utk menghasilkan kertas serta bahan kimia bagi menghasilkan plastik.
# Lebih dari 27 juta lampin pakai buang sampai ke tempat longgokan sampah di serata dunia setiap hari.# Sumber sampah KETIGA TERBESAR sedangkan hanya 5% populasi dunia menggunakannya.# Sehelai lampin pakai buang mengambil masa sehingga 500 tahun untuk mereput dengan sendirinya.# Di rumah yang mempunyai anak kecil, lampin pakai buang menyumbang 50% dari keseluruhan sampah yang dikeluarkan dari rumah itu.# Lampin pakai buang akan mencemarkan air dan menyebabkan penyakit apabila terkumpul dengan banyaknya di tempat longgokan sampah.

7. Meningkatkan kes ruam lampin di kalangan bayi.
Kajian perubatan mendapati kes ruam lampin meningkat selari dengan peningkatan pemakaian lampin pakai buang. Menurut Journal of Pediatrics, 54% dari bayi berumur 1 bulan yang menggunakan lampin pakai buang mendapat ruam lampin. Kajian perubatan lain pula telah mendapati bahawa kes ruam lampin telah meningkat dari 7% ke 78% dari tahun 1955 ke 1991. Ini dikatakan selari dengan peningkatan penggunaan lampin pakai buang.

Sebab-sebab terjadinya ruam lampin adalah alahan, kekurangan pengudaraan di dalam lampin, kepanasan dan bayi tidak ditukar lampinnya dengan kerap kerana bayi tidak merasai kebasahan sebagaimana memakai lampin kain. Adalah berbahaya membiarkan bayi memakai lampin yang sama sehingga berjam-jam krn menyebabkan bakteria bertindak balas dengan ammonia dalam air kencing dan menyebabkan ruam lampin.

Kesimpulannya, lampin pakai buang membawa keburukan kepada alam sekitar dan kesihatan bayi... dgn impak yg sgt besar!!

DAN SECARA LOGIK AKALNYA 

Bagi bayi perempuan... selepas beberapa tahun berhenti menggunakn lampin bayi ANDA kembali menggunakan TUALA WANITA.. Ini bermakna anda berisiko TINGGI untuk di serang masalah kesihatan terutama sakit PUAN....

Cegah sebelum terlambat ... Wahai rakan2 wanita di luar sana:

JANGAN BIARKAN DIRI ANDA TERSENARAI  DLM STATISTIK W-H-O :
" Setiap 2 minit WANITA  terbunuh akibat kanser pangkal rahim.."

"BERTUKARLAH KEPADA YANG TERBAEK.. MENCEGAH LEBUH BAIK DARI MERAWAT..."

kalaulah kita sanggup membelanjakan ratusan ringgit untuk barang make- up , hand bag & baju baru semata2 untuk nampak canti di mata orang tersayang..  apa salahnya korbankanlah sedikit dari budget itu untuk penjagaan mahkota wanita anda.

 " Gaji ribu - riban.. senyum cukup menawan............. tapi yang didalam berbau masam................"

..........BIAR CANTIK LUAR & DALAM................ 

Renung2kan.... cik burung

No comments:

Post a Comment

KOMEN/ PERSOALAN ANDA

Related Posts with Thumbnails
Visit Website Here