Nuffnang

Tuesday, August 31, 2010

Buasir sering keluar ketika datang haid

SLAMAT  HARI MERDEKA UNTUK SEMUA.. 

PERKONGSIAAN MASALAH- harian metro..

SAYA berusia 28 tahun dan mempunyai sedikit masalah mengenai buasir. Saya menganggap ia boleh diubati dengan membeli ubat di farmasi saja, jadi saya tidak pernah melakukan pemeriksaan di klinik ataupun hospital mengenai masalah yang saya alami itu.
Tetapi, saya rasa buasir itu tidak mengecil dan terus hilang, ditambah lagi apabila datang haid, buasir itu sering keluar dan saya terpaksa memasukkannya semula.

Buasir yang keluar biasanya sebesar kacang hijau, tetapi adakah saya perlu menjalani pembedahan untuk membuang buasir berkenaan? Adakah sebarang cara lain selain pembedahan?

Saya kini sangat risau kerana pada November nanti, saya akan mendirikan rumah tangga. Saya bimbang ia menjadi semakin teruk apabila sudah hamil dan mempunyai anak kelak.

NOR
Shah Alam, Selangor



BUASIR adalah bengkak yang mengandungi salur darah vena yang mengembang di bawah kulitnya.

Ia disebabkan tekanan berlebihan dan berpanjangan seperti meneran (akibat sering sembelit), batuk kronik, tabiat sering mengangkat berat, ketumbuhan di dalam abdomen dan seumpamanya.

Rawatan buasir yang paling penting adalah untuk menjaga supaya faktor tekanan di atas dielakkan atau diubati. Jika tidak, selepas rawatan membuang daging lebih terbabit, buasir boleh berulang.

Pemakanan berserat tinggi dan meminum air mencukupi amat penting. Rawatan selain pembedahan adalah prosedur kecil yang dilakukan di klinik menggunakan cincin getah yang ketat untuk memutuskan bekalan darah ke atas daging lebih itu, menyebabkan ia gugur setelah beberapa hari.

Pemeriksaan doktor terlebih dulu penting untuk menilai buasir secara keseluruhannya. Terdapat dua jenis buasir iaitu buasir luaran (buasir eksterna) dan buasir dalaman (buasir interna).
 




No comments:

Post a Comment

KOMEN/ PERSOALAN ANDA

Related Posts with Thumbnails
Visit Website Here